Jaaroverzicht 2020 (2/3): De Muziek

Gepubliceerd op 18 december 2020 om 17:00

“Hoor de engelen zingen d'eer, van de nieuwgeboren Heer!”
Met kerstmuziek op de achtergrond begin ik aan het tweede deel van mijn jaaroverzicht. Waar ik de vorige keer inging op mijn werk, is het nu tijd om te focussen op mijn muzikale bezigheden.

Muziek neemt een groot deel van mijn tijd in beslag en ik ben er in mijn hoofd vaak de hele dag mee bezig. Het maken van muziek, het uitvoeren van muziek, het anderen dingen leren over muziek maar ook het luisteren naar muziek. Het hoort er allemaal bij. Door muziek leerde ik dit jaar nieuwe mensen kennen, zijn er nieuwe vriendschappen gesloten.

De kracht van de muziek zit hem naar mijn idee vaak nog niet in de woorden die gezongen worden, of in de noten die gespeeld worden. Muziek is voor mij zoveel meer. Naar mijn mening is muziek alleen mooi als je er samen aan werkt. Samen muziek maken is het mooiste wat er is.

Ten eerste bij Cantus. Het mannen ensemble waar ik als lid / secretaris / pianist en dirigent aan verbonden ben geweest. Die groep mannen waar wij elke maandagavond mee samenkwamen om te zingen en te studeren.

Ondanks de vele tijd die wij er met elkaar ingestoken hebben, bestaat Cantus niet meer. Een moeilijke beslissing moest (in mijn ogen) worden genomen. Het stoppen van Cantus is mij niet in de koude kleren gaan zitten. Veel is erover gesproken, veel is erover nagedacht. De keuze om te stoppen (waarvoor ik mede verantwoordelijk was) is de juiste gebleken, hoe moeilijk dit ook was.

Het betekent wel dat wij als groep nooit meer samen zullen zingen. Ik hoop dat een ieder van ons een nieuwe mogelijkheid zal vinden om zijn stem te verheffen.

Nu het definitieve einde van Cantus enkel nog een formaliteit is kijk ik terug op een mooie periode waarin wij samen hebben gezongen tot eer van Hem, dat was immers de doelstelling van Cantus.

Dan ‘Hananja’, het gemengd jongerenkoor. Als lid ben ik daaraan verbonden. Meerdere malen hebben wij tijdens vergaderingen geprobeerd om een avond te organiseren om samen met kinderen te zingen. Helaas is deze avond tot nu toe onuitvoerbaar gebleken. Wat in het vat zit verzuurd echter niet, dus laten wij hopen dat de avond in 2021 eindelijk tot uitvoer kan worden gebracht.

Jeugdkoor (en tienerkoor) ‘Sjaloom’ mag in dit rijtje niet ontbreken. Week aan week zit ik daar achter de klavieren om de club te begeleiden. Het aantal kinderen is enorm gegroeid. Wat leuk om zoveel jongens en meiden te zien, die samen willen zingen. Het doet mij denken aan de tijd dat ik zelf nog op een kinderkoor zat. De spanning die ik toen voelde voor uitvoeringen, zie je nu bij de kids terug. In de veel veranderende wereld is daar nog niets aan veranderd.

Naast zingen spelen de klavieren bij mij dit jaar een grotere rol als vorig jaar. Ook dit jaar ben ik weer in de leer gegaan om bij te schaven en beter te worden. Tijdens de lessen wordt er veel gelachen, maar ook heel veel opgestoken. Ik hoop dat de resultaten hoorbaar mogen zijn in alles wat ik ermee doe.

Samen orgel spelen op onbekende orgels, het blijft een feest. Ook dit jaar heb ik klavieren aangeraakt, die ik nog niet kende; het geluid van orgels en piano’s morgen horen die mijn niet bekend waren. En dan is het zeker mooi als er organisten veranderen in zangers en registranten en er psalmen klinken in muziek en woorden.

Naast het zingen en spelen zijn er ook andere manieren waarop muziek dit jaar langs kwam. Zo werden er cd’s aangekocht en ontvangen (ja, van die schijfjes met muziek. Veel beter als dat bluetooth gedoe!), werd er avonden over muziek gepraat en over hoe je samen beter kunt worden, over muzikale voorkeur, over Youtube-filmpjes, enz…

Kortom… muziek is er voor mij altijd geweest. In de goede en minder goede tijden die in het achterliggende jaar zijn gepasseerd. Muziek vrolijkte mij en mijn omgeving op, was tot steun in de moeilijke tijden. Muziek… een ongelijk grote gift die wij hebben ontvangen in 2020.

Ik hoop dat ook in 2021 er muziek gemaakt zal worden. Niet tot eigen eer, maar tot eer van Hem!

Dat ik, als ik D.V. volgend jaar mijn blog type, op de achtergrond hoor: “Zingt met algemene stem voor het kind van Bethlehem” en dan mag concluderen: dat hebben wij samen het afgelopen jaar geprobeerd!

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.