Interview: De Online Marketeer

Gepubliceerd op 4 december 2020 om 17:04

Deze blog is onderdeel van de serie interviews. Om deze blog te schrijven heeft de auteur een interview gehouden bij de beschreven persoon/personen. Zijn/haar/hun verhaal is samengevat. Graag wilt de auteur erop wijzen dat reacties op deze blog geen kwetsende of beledigende opmerkingen jegens de geïnterviewde(n) mogen bevatten.

 

Het is laat in de avond. Voor mij zit, via een videoverbinding, de eerste persoon die ik voor mijn blog zal interviewen. Collin, een jonge online marketeer. Mijn vragenlijst ligt klaar, maar al snel loopt het gesprek anders als dat ik van te voren bedacht had. Nee, ik ben geen journalist, dat blijkt maar weer eens.


Laat ik maar eens beginnen met Collin voor te stellen. Wij hebben een tijdje bij hetzelfde bedrijf gewerkt. Ik heb hem leren kennen als een magazijnmedewerker die van aanpakken wist, maar af en toe ook zeker een lolletje kon waarderen (zo heeft hij van mij eens een volle emmer water over hem heen gekregen, maar dat geheel terzijde).


Inmiddels is de magazijnmedewerker veranderd in een kantoormedewerker. Hij heeft van zijn werkgever de mogelijkheid gekregen om verder te ontwikkelen. Zij zagen in hem de potentie om te groeien naar een andere functie. Collin heeft tijdens het interview zelf aan dat hij op zoek was naar een opleiding die bij hem paste. Toen er een functie beschikbaar kwam als online marketeer greep hij deze kans aan en is hiervoor in de leer gegaan.


Ik las ergens: “Het goede nieuws is dat marketing een uur duurt om te leren. Het slechte nieuws is dat het een leven lang duurt om het onder de knie te krijgen”. Als student denkt Collin daar toch wat anders over. Nou… (Zegt hij met een grijns) dat zit toch echt wat anders in elkaar. Ik mocht willen dat ik er maar een uur mee bezig was.


Er zit echter wel een kern van waarheid in de zin. Het bijstellen van de marketing blijkt een ingewikkeld proces te zijn wat nooit compleet is. Zijn werk is nooit klaar. Hij is altijd op zoek naar verbetering.


Om uit te leggen wat hij precies doet, daarvoor moet je eigenlijk iets weten van de werking van de online wereld. Uit zijn verhaal begrijp ik dat die wereld draait om zichtbaarheid. Een webwinkel wilt zichtbaar zijn voor zijn bestaande klanten, maar ook voor nieuwe klanten. Voor u en ik die nooit eerder op zoek zijn geweest naar een Spikeball, spiersimulator, fit sticks of een oranje step. De taak van Collin is om ervoor te zorgen dat de webwinkel waarvoor hij werkt, ons als eerste opvalt op met moment dat wij 1 van eerder genoemde zaken intypen in een zoekmachine.


Snel komen wij tijdens het gesprek bij Google uit. De zoekmachine die het internet domineert. Buiten Google omwerken als webwinkel kan. Je kunt ervoor kiezen de voor jou belangrijke informatie van internetgebruikers bijvoorbeeld vanuit de social media verzamelen. Toch blijft Google een belangrijke speler. Google kan ervoor zorgen dat een webwinkel bovenaan de lijst met gezochte artikelen komt te staan. Google kan ervoor zorgen dat jouw producten het eerst als ‘koopsuggestie’ verschijnen. Om dit te bereiken moet een webwinkel echter wel flink investeren. Het is dan de taak van de online marketeer om te zorgen dat de betaalde gelden ook de inkomsten opleveren, zodat er daaruit winst kan worden behaald. Met andere woorden: betaal je meer aan Google, dan dat je met je verkopen kan genereren… dan gaat het mis.


Ik vroeg mij willekeurig af of het niet gevaarlijk is dat Google zo’n machtpositie heeft. Google beïnvloed ons aller leven, want Google bepaald voor een deel wat wij kennen en waar wij kopen. Collin beaamt dit, gelukkig blijken er wel controle middelen te zijn. Overheden controleren Google en zorgen ervoor dat ze dit binnen de hiervoor gestelde richtlijnen doen.


En wat als Google niet meer zou bestaan? Volgens Collin staat dan Amazon klaar om het gat op te vullen. Maar… Amazon is nu nog lang niet zo groot als Google. 


Daarnaast bekijkt hij ook de bewegingen van ons als bezoekers op een website zelf. “Waar klikken wij op?” “Wat trekt onze aandacht?” Elke klik in een bestelproces is er 1 die een klant bewust moet nemen. Als een klant tijdens het proces van zoeken – in winkelwagen plaatsen – bestellen – betalen afhaakt, waarom gebeurd dit dan?


Ik vraag Collin of het dan niet lastig is dat hijzelf niet direct contact met de klant heeft. Hij kijkt immers alleen naar de getallen en statistieken. Collin geeft aan dat hij daar juist blij om is. Van elke individuele klant input krijgen, dat zou veel te veel zijn. Dan kan hij het niet verwerken. Het gaat hem erom juist van veel klanten tegelijk informatie te zien, zodat hij daaruit conclusies kan trekken en aanpassingen kan doen.


Een derde kant van zijn functie is dat hij ook na de bestellingen het proces gade slaat. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af of er veel items retour worden gezongen. Eerst onderzoek hij of dit gebeurd. Zo ja, dan gaat hij verder om te kijken waarom dit gebeurd. Voorbeelden:

  • Klopt de omschrijving op de website niet, of is deze onvolledig?
  • Kopt de afbeelding niet van kleur?
  • Ik de kwaliteit van het artikel onder de maat?

Als er iets niet goed is, dan is het zijn taak om dit te signaleren en hier een aanpassing in door te voeren, zodat klanten niet alleen de website konden vinden, maar ook in de toekomst terug zullen keren als klant.


En dan, na een dag werken gaat Collin naar huis. Zijn baan is er 1 waarbij hij veel getallen ziet, veel na zit te denken over verbeteringen en veranderingen. Ik vroeg mij af, hoe ontspant hij zich na een werkdag? Zeker met de coronatijden komt hij weinig buiten. Hij kijkt wat filmpjes op zijn laptop, of speelt een computerspelletje. Vroeger ging hij nog wel een buiten spelen met vriendjes (huttenbouwen bijvoorbeeld), maar als je wat ouder bent word dat ook steeds minder. Nu al helemaal… je mag amper met iemand afspreken.


Ook dan komt Corona weer langs. Het in ingrijpend om te zien dat uit alle lagen van de bevolking, welke leeftijd of welk beroep wij ook hebben, mensen beperkt zijn in hun sociale contacten. In hun bewegingsvrijheid. Zakelijk gezien gaat het de webwinkel voor de wind (mensen bestellen nu eenmaal meer sinds ze thuis zitten), maar privé is ook Collin beperkt in zijn bewegingen.


De toekomst… daar denkt hij nog niet echt over na. Misschien wel doorstuderen aan de universiteit, maar ik zie het tegen die tijd wel. Eerst mijn huidige studie maar eens afmaken en op mijn werk nog meer leren. Want dat is het voordeel… “Wat ik op school leer, kan ik direct toepassen bij mijn werkgever. Dat is handig.”


Na een uurtje nemen wij afscheid van elkaar en bedank ik Collin voor de informatie en de antwoorden. Vanaf nu kijk ik toch anders naar Google en de websites die ik bezoek. Hier is werk aan gedaan, dit gaat niet vanzelf. Overal ter wereld zijn online marketeers bezig met ons te volgen en hun websites aan te passen naar ons, de consumenten. Zodat wij die Spikeball en fit stick kunnen vinden en ons ook in Coronatijden fit kunnen sporten. Maar dan wel… thuis.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.